Isnin, 28 Mei 2018


  KONSEP TRINITI

Pemikiran Jesus sebagai Tuhan dianggap sebagai unik kerana untuk mencapai kata sepakat dalam kalangan pembesar gereja bukanlah suatu yang mudah lantaran berlaku suatu konflik dalam agama Kristian yang mana Arius, seorang paderi Alexandria mengatakan bahawa Nabi Isa bukan tuhan. Ini mengancam golongan yang mengaggap Nabi Isa sebagai tuhan.  Setelah tiga abad lamanya, pada 325M, di persidangan Nicea yang ditaja oleh Maharaja Constantine I telah diadakan untuk menolak fahaman Arius. Oleh yang demikian satu kata sepakat telah dicapai oleh gereja-gereja bagi mencapai penetapan doktrin tersebut. Melalui persidangan ini, secara keseluruhannya Kristian terbahagi kepada dua aliran utama iaitu Kristian Trinitarian dan Kristian Non-Trinitarian.

Trinitarian adalah golongan yang berpegang kepada akidah triniti, yang menjadi asas keimanan gereja-gereja utama Kristian seperti Kristian Orient Orthodox, Eastern Orthodox, Roman Catholik, Protestant Reformation, Gereja Anglican dan Gereja Lutheranism. Manakala Kristian Non-Trinitarian adalah mereka yang menganggap triniti bukan sebahagian dari akidah mereka. Antara golongan yang tidak mempercayai tuhan berkonsepkan triniti ialah Mormon, Arianism, Kristian Yahudi, Penyaksi Jehovah, Pelajar Bible, Unitarianism, Socianism, Monarchianis, Sabbelianism dan beberapa aliran-aliran lain lagi.  Konsep triniti telah diterima sebagai pegangan rasmi gereja pada tahun 451M. Rentetan daripada situ, lahirlah konsep triniti : Tuhan Bapa, Tuhan Anak dan Roh Kudus.

Disamping itu, kitab asli yang diturunkan kepada Nabi Isa A.S juga diseleweng oleh Injil Matius, Injil Markus, Injil Lukas, dan Injil Yahya mengikut fahaman mereka sendiri. Oleh itu terdapat percanggahan di antara Perjanjian Lama dan Perjanjian Baru menunjukkan ketidakselarian dengan agama Kristian yang sebenar yang sentiasa berubah mengikut citarasa manusia. Ajaran Kristian kini tidak lagi suci sebagaimana yang dibawa oleh Nabi Isa A.S kerana telah dikotori oleh para paderi yang tidak bertanggungjawab.

Tanggapan mereka bahawa Nabi Isa A.S sebagai anak tuhan juga adalah terpesong. Jika difikir secara logic, mana mungkin kuasa anak sama dengan kuasa bapa. Firman Allah dalam Surah Maryam ayat 30-36 yang bermaksud :

"Dia menjawab: Sesungguhnya aku ini hamba Allah; Dia telah memberikan kepadaku Kitab (Injil) dan Dia telah menjadikan daku seorang Nabi. (30) Dan Dia menjadikan daku seorang yang berkat di mana sahaja aku berada dan diperintahkan daku mengerjakan sembahyang dan memberi zakat selagi aku hidup. (31) Serta (diperintahkan daku) taat dan berbuat baik kepada ibuku dan Dia tidak menjadikan daku seorang yang sombong takbur atau derhaka. (32) Dan segala keselamatan serta kesejahteraan dilimpahkan kepadaku pada hari aku diperanakkan dan pada hari aku mati, serta pada hari aku dibangkitkan hidup semula (pada hari kiamat). (33) Yang demikian sifat-sifatnya itulah Isa Ibni Mariam. Keterangan yang tersebut ialah keterangan yang sebenar-benarnya, yang mereka ragu-ragu dan berselisihan padanya. (34) Tiadalah layak bagi Allah mempunyai anak. Maha Sucilah Dia. Apabila menetapkan jadinya sesuatu perkara, maka hanyalah Dia berfirman kepadanya: Jadilah engkau, lalu menjadilah ia. (35) Dan sesungguhnya Allah ialah Tuhanku dan Tuhan kamu maka sembahlah kamu akan Dia inilah jalan yang betul (lurus). (36)”

      Berdasarkan ayat ini, nabi Isa A.S tidak menganggap dirinya tuhan. Dari tafsir Ibn Kathir, ayat pertama surah ini, yang bermaksud “Sesungguhnya aku ini hamba Allah”, yag ditafsir oleh Ibn Kathir ialah mula-mula kalimat yang diucapkan Isa ialah menyucikan Zat Tuhannya dan membersihkan-Nya dari sifat beranak, kemudian mengukuhkan eksistensi dirinya sebagai hamba Allah. Jelas di sini Nabi Isa A.S bukanlah anak tuhan sebagimana dipercayai oleh penganut Kristian. Dalam kitab Kristian sendiri juga tidak ada tertulis Nabi Isa A.S adalah anak kepada tuhan serta menyembah Nabi Isa A.S. Jadi boleh disimpulkan bahawa kepercayaan itu hanyalah direka-reka oleh paderi-paderi mengikut citarasa mereka.


Berkenaan dengan dosa warisan yang diterjemah bahawa Nabi Adam dan Hawa adalah manusia yang mula dijadikan Tuhan jatuh kedalam kancah dosa kerana memakan buah dari pohon larangan akibatnya beliau berdua diusir dari syurga dan menjadi penghuni di dunia sebagi orang yang berdosa. Oleh itu, Allah telah mengutus anaknya  sebagai manusia untuk disalib bagi menyelamatkan  manusia dari dosa warisan ini. Manusia hanya dapat diselamatkan dengan cara beriman dengan anak tuhan atau dengan kata lain masuk kedalam agama Kristian.

Firman Allah dalam Surah Al-Zalzalah ayat 7-8 yang bermaksud :

“Maka sesiapa berbuat kebajikan seberat zarah, nescaya akan dilihatnya (dalam surat amalnya)! Dan sesiapa berbuat kejahatan seberat zarah, nescaya akan dilihatnya (dalam surat amalnya)”.

            Ayat ini jelas bahawa siapa yang melakukan kebaikan akan dilihat balasannya dan siapa yang melakukan kejahatan akan dilihat. Dalam hal ini tiada istilah dosa warisan yang dipercayai oleh golongan Kristian. Kesilapan penganut agama Kristian adalah mempercayai bulat-bulat apa yang dikatakan oleh paderi mereka tanpa menyelidik terlebih dahulu. Kebanyakan kitab yang diulis oleh paderi Kristian juga adalah berbeza pendapat dan pandangan kerana mereka mereka-reka cerita atau hukum mengikut persepsi sendiri dan meninggal ajaran Nabi Isa A.S yang sebenar.

Fatimah Azzahrak . 2017 Copyright. All rights reserved. Designed by Blogger Template | Free Blogger Templates