Isnin, 28 Mei 2018



Diantara amalan yang diamalkan oleh penganut Kristian antaranya ialah pengakuan iman yang ianya dibaca beramai secara berikrar sambil berdiri  dalam upacara “Sunday Praying” ianya memberi suntikan semangat kepada penganut Kristian dalam menyebarkan dan memperluaskan dakwah.
Umat Kristian mengenal dua jenis ibadat sahaja iaitu sembahyang dan puasa. Kedua-dua ibadat ini bukan merupakan tuntutan yang wajib, bahkan sunat sahaja.Walaupun begitu, sembahyang merupakan tiang agama yang boleh mendekatkan diri kepada Tuhan melalui perantara Isa (Jesus). Menurut kepercayaan Kristianse “sembahyang” merupakan salah satu daripada rukun-rukun yang terkandung di dalam agama Nasrani yang mana di dalamnya terdapat dua syarat untuk mengerjakannya iaitu:
1.      Sembahyang hendaklah ditunaikan atas nama Isa (Jesus)
2.      Hendaklah sembahyang itu didahului dengan iman yang sempurna.

Sembahyang yang dilakukan oleh golongan Kristian tidak ditentukan bilangannya dan tidak ditetapkan waktunya tetapi terpulanglah kepada individu masing-masing. Oleh yang demikian sembahyang boleh dilakukan pada bila-bila masa tanpa mengira waktu dan tertib yang tertentu. Seseorang hanya perlu berdoa dan memilih mengikut kemahuan masing-masing. Antara contoh bacaan sembahyang adalah seperti berikut:

  Wahai Bapa dipermuliakan kiranya nama-Mu ,datanglah kerajaan-Mu. Berikannlah kami tiap-tiap hari makanan kami yang mencukupi untuk sehari, dan ampunkanlah kiranya segala dosa kami, kerana kami jua memaafkan setiap mereka yang melakukan kesalahan terhadap kami dan  janganlah membawa kami kepada percubaan”

Umumnya upacara “sembahyang”  dilakukan secara bersendirian, namun pada hari Ahad mereka akan melakukan ibadat ini secara beramai-ramai pada setiap pagi. Namun penganut “Advent Hari Ketujuh” melaksanakannya pada hari sabtu. Loceng digunakan oleh pihak gereja untuk memanggil mereka mengerjakannya. Apabiala ianya dibunyikan ia membawa maksud upacara mereka akan bermula.

Selain itu, segolongan Kristian penganut mazhab Ortodok, cara sembahyang mereka adalah lebih kurang dengan cara solat Islam dan mempunyai perbezaan yang tidak ketara. Jika tidak diperhalusi, kemungkinan besar orang Islam akan keliru dengan penganut mazhab ini. Penganut ini akan dipimpin seorang imam dan menggunakan bahasa Arab ketika melakukan sembahyang. Selain itu, perbezaan antara solat kaum muslimin dengan sembahyang pengnut ini adalah muslim diwajibkan menunaikan solat sebanyak 5 kali sehari semalam manakala mazhab Ortodoks ini akan melakukan lebih daripada lima iaitu sebanyak 7 kali sehari setiap 3 jam; masing-masing 2 rakaat. Sembahyang yang dilakukan ini disebut sebagai Sa’atul Awwal ( Subuh ), Sa’atus Thalitsu ( Dhuha ), Sa’atul sadis ( Zohor ), Sa’atut Tis’ah ( Asar ), Sa’atul Ghurub ( Maghrib), Sa’atun Naum ( Isya’ ), dan Sa’atul Layl ( tengah malam ).

Sa’atul Awwal atau dipanggil dengan “Sembahyang Sinsing Fajar” atau “Laudes” adalah sembahyang yang dilakukan bagi memperingati lahirnya Sang Sabda Menjelma sebagai Sang Terang Dunia. Sembahyang kedua iaitu sembahyang Sa’atus Thalitsu atau dipanggil sebagai “Tercia” adalah solat yang dilakukan kerana solat waktu ini mempunyai pengertian dalam penyaliban Jesus serta turunya roh kudus. Di samping itu, sembahyang yang ketiga ialah Sa’atul sadis atau “Sexta” adalah solat ini memberi makna sebgai peringatan akan penderitaan Nabi Isa yang disalib. Seterusnya, Sa’atu Tis’ah atau dipanggil “Nona” ialah solat yang dilakukan untuk memperingati saat Nabi Isa menghembus nafasnya yang terakhir ketika penyaliban dilakukan sekaligus memperingati beliau yang menebus dosa yang dilakukan oleh Adam dan Hawa.

Selain itu, sembahyang Sa’atul Ghurub atau “Vesperus” atau “Esperinos”, sembahyang ini sama dengan sembahyang yang pertama tadi. Sembahyang ini bertujuan memperingati Nabi Isa ketika berada dalam kubur dan bangun pada hari esok. Sembahyang yang ke enam ialah Sa’atun Naum atau “Completorium” atau “Solat Purna Bujana” mempunyai maksud untuk memperingati bahawa saat malam seperti ini, Nabi Isa berada dalam kubur. Solat yang terakhir ialah Sa’atul Layla tau “sembahyang Ratri Madya” atau “Prima” makna kepada solat ini ialah Nabi Isa akan datang seperti pencuri di tengah malam iaitu mengingatkan manusia supaya sentiasa berjaga-jaga.

Keadah atau cara sembahyang mazhab ini adalah seperti berikut:

Sebelum menunaikan solat, pegangan mazhab ini akan melaungkan azan untuk panggilan solat. Dalam panggilan solat ini ada perkataan yang sama dalam Islam, contohnya hayya alashalah ( marilah kita solat). Hayya alassalah bissalam (marilah kita solat dengan damai). Seterusnya injil akan dibacakan.
1.      Solatnya dimulai dengan posisi berdiri dan dipimpin oleh seorang imam. Imam meletakkan kedua tangan di dada, membuat tanda salib, lalu mengucapkan lafaz dalam bahasa Arab: Bismil Abi wal Ibni wa Ruhil Quddus Ilahu Wahid (Demi nama Bapa dan Putra dan Roh Kudus, Allah Yang Maha Esa). Seraya Jemaah akan menyebut amin.

2.      Imam melanjutkan berdoa dengan mengangkat kedua tangan dan disahuti oleh jamaah.

3.      Setelah membuat tanda salib berikutnya, imam membungkukkan badan seperti posisi ruku’, dan mengucapkan: Quddusun Anta, ya Allah (Kuduslah Engkau, ya Allah). Jemaah akan menyahut dengan menyucikan nama Allah yang Maha Kuasa, yang tidak berkematian. Jemaah memohon kasih sayang Allah yang telah disalib sebagai ganti umat manusia.

4.      Imam berdiri tegak dan menadahkan tangan lagi.

5.      Lalu imam bersujud, dan diikuti seluruh jamaah. Ketika bangun dari sujud, imam membaca Subhanaka Allahumma ( Mahasuci Engkau, ya Allah ), jemaah menyahut bersamaan. Sambil menadahkan tangan, imam dan jamaah membaca Doa Rabbaniyah (Doa Bapa Kami versi bahasa Arab).

6.      Seterusnya dibaca Salam Walidatullah (atawa Salam Maria).

7.      Imam kemudian membaca petikan Zabur ( Mazmur dalam bahasa Aramaik ), dan solat pun berakhir.  




Fatimah Azzahrak . 2017 Copyright. All rights reserved. Designed by Blogger Template | Free Blogger Templates